آبیاری گیاهان دریایی – قسمت اول – طراحی مدل کسب و کار

, ,

آبیاری گیاهان دریایی یکی از ایده های فانتزی و کسب و کار برای من به حساب میاد. در این چند وقت که داشتم در مورد طراحی مدل های کسب و کار، گیمیفیکیشن و مارکتینگ مطالعه می کردم. به دنبال ایده ای بودم که باهاش تمرین کنم و حداقل مواردی که یاد گرفتم رو پیاده سازی کنم. در این مقاله ( یا چند مقاله ) من می خواهد قدم به قدم ایده کسب و کار آبیاری گیاهان دریایی رو بنویسم. هدف من آموزش صفر تا صدی راه اندازی این کسب و کار به روش پروژه محور است.

توجه داشته باشید که من متخصص یا یک فرد حرفه ای نیستم. من آنچه را که یاد گرفته ام را با یک ایده فانتزی می خواهم آموزش بدهم. اگر نظری داشتید حتما توی بخش نظرات برام بنویسید تا در بهبود کمک کنید. ☺️

طراحی مدل کسب و کار

ما برای ایجاد یک کسب و کار نیاز به یک طرح داریم. در این طرح ما به پارامتر هایی که کسب و کار ما را تعریف می کنند می پردازیم. این پارامتر ها شامل :

  1. ارزش هایی که توسط ایده ها تولید می شود
  2. مشتریانی که از ارزش تولیدی ما استفاده می کنند
  3. نحوه خبررسانی ارزش ها به مشتریان
  4. ارتباط با مشتریان
  5. منابعی که برای تولید این ارزش ها استفاده می کنیم
  6. نحوه فروش ارزش ها و کسب درآمد

اگر توجه کنید به ترتیب نوشتن متوجه می شود که اول ما داریم با مشتریان درگیر می شویم و سپس به اجرای ایده می پردازیم. این همان معنی و تعریف کسب و کار است. اول به دنبال کسب ارزش، ایده و مشتری می کنیم سپس به کار کردن و تولید ارزش می کنیم. (البته بسیار عامیانه توضیح دادم). در واقع کسب و کار به معنی بررسی مشکل و نیاز افراد با راه حل ایجاد شده توسط ما و بازخورد نهایی از افراد و دریافت هزینه از آن ها است.

ایده پردازی برای ایجاد ارزش ها

در طراحی کسب و کار بر اساس ایده ای که بدست آورده ایم، ارزشی را تولید می کنیم. اما برای رسیدن به یک ارزش ما نیاز به ایده های بسیار زیادی هستیم. برای این کار ما نیاز داریم بدون قضاوت یا فیلتری اقدام به ایجاد ایده کنیم. به این کار طوفان فکری می گویند. اما این ایده ها در ظرف حافظه ی انسانی بسیار زود از دست می روند. انسان برای به خاطر آوردن آن ایده ، شروع به باز تولید می کند و این فرایند ذهنی باعث تغییر ایده می شود.

برای حل این مشکل ما نیاز به نوشتن ایده به صورت خلاصه در کاغذهای کوچک هستیم. هدف نوشتن کلمات کلیدی برای توصیف ایده می باشد. گاهی وقت ها زبان نمی تواند به خوبی ایده را توصیف کنند. ما با کشیدن یک تصویر بهتر می توانیم ایده را انتقال دهیم. تصویر بسیار سریع تر می تواند مفهوم ایده را برای دیگر اعضای تیم بوجود آورد.

اعضای تیم ایده پردازی نباید انسان های خلاق باشند! [تغییر حالت به روان شناس نویسنده] انسان های خلاق به طور کلی شبکه های عصبی آن ها برای تولید ایده از واقعیت فاصله می گیرند. این فرایند باعث ایجاد تعداد زیادی ایده های می شود که پایدار و سخت در اجرا و پیاده سازی می شوند. مشتریان را یا بسیار توانا یا بسیار ناتوان می بینند. نیاز های مشتری را کوچک یا بزرگ می شمارد. این ها نمونه هایی از اعضای تیم فقط خلاق است. [بازگشت به حالت عادی]

از این موضوع ما این موارد را یاد گرفتیم :

  • طوفان فکری داشته باشیم و هر ایده ای داریم بدون قضاوت و فیلتر ایجاد کنیم
  • ایده ها را در کاغذ های کوچک بنویسیم
  • برای انتقال بهتر مفهوم ایده بین اعضا آن را نقاشی کنیم
  • اعضای تیم فقط انسان های خلاق نباشند

شناخت مشتری برای استفاده از ارزش ها

در کسب و کار ما به نیاز و مشکلی بخشی از افراد جامعه می پردازیم. آن افراد را مورد تحلیل و بررسی می پردازیم و با ارائه ارزش تولیدی ما به آن ها، بازخورد دریافت می کنیم. که در نهایت به افرادی که بابت ارزش ما هزینه می کنند، مشتری گفته می شود. برای شناخت بهتر مشتری ها، ما آن ها را دسته بندی و طبقه بندی می کنیم و بجای بررسی تک تک مشتری ها به دسته ای که قرار می گیرند می پردازیم. سپس به این سوالات می پردازیم :

  • چگونه از ارزش ما استفاده می کنند ؟
  • انتظار دارند که این ارزش چه نتیجه ای برایشان داشته باشد ؟
  • از کجا می توانیم با آن ها ارتباط بگیریم و آن ها را جذب کنیم ؟
  • ارزش ما چقدر برای آن ها کار آمد است ؟
  • چقدر حاضر هستند برای ارزش ما هزینه کنند ؟

چند نمونه هم شما در بخش نظرات بنویسید 😉

در صورتی که نواتیم به این سوالات پاسخ کافی و واقعی بدهیم، ایده ما مناسب برای یک کسب و کار نمی خورد.

بدست آوردن مشتری

مشتری ها به دو گروه تقسیم می شوند. ۱۰ درصد مشتریانی که خودشان شما را پیدا می کنند و ۹۰ درصد مشتریانی که باید خبردار شوند. برای خبر رسانی به مشتریان ما نیاز به تبلیغات داریم. ما باید خودمان را ابراز کنیم که کسب و کار ما مشکل و نیاز شما را حل می کند. به لطف شبکه های اجتماعی امروزه بسیار راحت تر و سریع تر می توان تبلیغات انجام داد. اما همه مشتریان ما در شبکه های اجتماعی نیستند. بر اساس تحقیق و تحلیل مشتریان هدف کسب و کار باید بررسی کرد که مشتری ها چند ساعت را احتمال دارد در شبکه اجتماعی باشد که تبلیغ ما را ببیند. پس جدای تبلیغات دیجیتال ما باید تبلیغات غیر دیجیتال نیز انجام دهیم. به طور کلی ، برای یافتن مشتری باید این سوالات را از خودمان بپرسیم :

  • مشتری ها چند ساعت و چه زمانی از روز را در اینترنت می گذرانند ؟
  • مشتری ها در کدام مکان هایی رفت و آمد دارند ؟
  • مشتری ها چه نوع محتوای تبلیغاتی را می پسندد ؟

ارتباط با مشتری ها

در یک کسب و کار نگه داشتن مشتری ها بسیار مهم است. بازگشت مشتری به معنی اعتماد آن ها به کسب و کار ما برای حل نیاز و مشکل آن ها است. در ارتباط با مشتری ها ، بازخورد های آن ها به بهبود کسب و کار ما کمک می کند. با این بهبود ها ما می توانیم مشتریان جدیدی را بدست بیاوریم.

  • حفظ مشتری: چرا مهم است؟ (هزینه کمتر نسبت به جذب مشتری جدید، سودآوری بیشتر مشتریان وفادار) چه چیزی منجر به حفظ مشتری می‌شود؟ (رضایت، اعتماد، تجربه مثبت)
  • اعتماد: چگونه ایجاد می‌شود؟ (صداقت، شفافیت، عمل به وعده‌ها) نتیجه اعتماد چیست؟ (وفاداری، تبلیغات دهان به دهان)
  • بازخورد: چرا بازخورد مهم است؟ (شناسایی نقاط قوت و ضعف، فرصتی برای بهبود) چگونه از بازخورد استفاده کنیم؟ (تحلیل، اقدام اصلاحی)
  • بهبود کسب و کار: بهبود در چه زمینه‌هایی؟ (محصول، خدمات، فرآیندها) نتیجه بهبود چیست؟ (افزایش رضایت، جذب مشتری جدید)

آنچه خواهید خواند

در قسمت های بعدی به صورت عملی با ایده “آبیاری گیاهان دریایی” پیش خواهیم رفت. این قسمت فقط به چند توضیح مقدماتی پرداختیم. در مورد ایده و تیم گفتیم و از اهمیت شناخت مشتری و ارتباط با آن ها خواندیم. در قسمت های بعدی در مورد انواع مدل های کسب و کار ها می نویسم. مدل کسب و کار هایی رایگان، دنباله دار و چند وجهی بیشتر می خوانیم و مثال هایی در این موارد می زنیم.

منابع

در مورد این قسمت هر نظری داشتید بنویسید 🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *